woensdag 18 april 2012

Last month

Beste vrienden,


Maart betekende het einde van het schooljaar dus deze maand bestond uit het gaan naar afstudeerparty's en awardee shows. Zelf heb ik gespeecht in het tagalog voor mijn hele school. Blij, dat ik dat nooit meer moet doen!
Voor de rest ben ik veel naar het zwembad gegaan heb ik gekookt en heb ik leren koken.
Maart was dus een redelijke relaxte maand.

Maar nu, ik kom net terug van het paradijs!
Ik heb ontdekt dat de hemel op aarde bestaat: Siargao, surf-capital of the Philippines!
Zondag 8 april zijn we 's avonds met de bus vertrokken richting Davao, dan van Davao naar Surigao. Man! Wat was me dat! Een speciaal tripje! Mensen brachten hun kippen enal mee op de bus die dan de hele nacht aan het kakelen waren , rugzakken vlogen regelmatig uit het bagagerek en in de bus zelf rook het naar een mengeling van pis, zweet en Durian (een Filippijns fruit die in de meeste openbare plaatsen verboden is door de geur). Kunde u al iets voorstellen?
Maandag
In de morgend gearriveerd in Siargao , dan een 3u durende boot-trip naar Siargao. We arriveerden eerst in Dapa dus moesten we nog met de tricycle naar Gen. Luna, de beroemdste surfplaats. We hadden moeite met een hotel te vinden, alles was volzet of ongelooflijk duur, de moed begon mij al in de schoenen te zinken ... toen we hoorden dat er ergens nog plaats voor ons was.
Het was niet echt een hotel maar een familie die achter hun huis nog enkele cottages had en die verhuurde. De eigenaar Jing is zelf een professionele surfer. We hadden de perfecte plaats gevonden voor een luttele 4€ per nacht!
We waren alles wat op orde aan het stellen toen we Jimboy en Raymond ontmoetten , de neefjes van de eigenaar. We hadden al meteen onze surf-instructeurs gevonden en ze zouden voor de rest alles regelen. Perfect!
Daarna hebben ze ons een beetje rondgeleid in General Luna, wat een ongelooflijk schattig 'dorpje' is vol met zandwegen , 1 openbare markt en een boulevard vol met karaoke-machines.
Dinsdag
De 1e surfles. We moesten op Filippijnse wijze naar onze bestemming, met 4 op een habal habal (motorycle) en een surfboard, ze waren net de wegen aan het vernieuwen waardoor er veel putten waren en doordat het veel geregend had tijdens de nacht was het een heel avontuurlijk tripje. We hadden bijna een palmboom over gereden op de weg er naar toe maar voor de rest, alles oke!
Het surfen was super! Ik kon al meteen half rechtstaan, het duurde natuurlijk niet lang, maar het was ongelooflijk cool!
Der moest natuurlijk eentje zeeziek worden , dus heb ik na een uur al moeten stoppen ...
Dan begon het ineens terug te regenen dus hebben we in de namiddag op het terras voor onze cottage gezeten.
Het was de verjaardag van Pascal, een Duitser die er ook verbleef dus we zouden daar met iedereen eten. Bij een verjaardag hoort natuurlijk lechon. Omdat we in zo'n klein dorpje zaten moesten ze dat compleet zelf maken. Ik heb alles gezien, van het doden van het varken, tot het ledigen van de ingewanden, tot het braden en het opeten. Speciaal ...
Daarna zijn we met zen allen naar de boulevard gegaan.
Woensdag
Samen met Jing, Raymond, Jimboy, nog wa Filippijnen en nen irritante Hollander met de boot weg geweest. Eerst stopten we ergens om te surfen. De golven waren hier al redelijk wild en voor kleine beginners als ons al redelijk hoog. Helaas na een halve zee te hebben opgedronken werd ik weer zeeziek en kwam mijn ontbijt er weer uit.
Dan naar het eiland Dako gegaan. Ik geloof niet dat er een plaats beter dan dit bestaat! Blauwe, doorschijnende zee, wit strand, stralende zon, honderden palmbomen en bijna geen mensen. Het leven kan schoon zijn! Uitgerust, gezwommen, spelletjes gespeeld tot het in de namiddag weer surftijd was. De golven waren nog wilder deze keer. Gelukkig had ik jing die mij de hele tijd hielp, als ik zo moe van het peddelen was trok hij mij gewoon voort alsof het niets was. Ik heb enkele goede golven gehad, tot het natuurlijk weeral kots-tijd was. Met een ondergaande zon terug naar General Luna gevaren, een lekkere BBQ-chicken gegeten en dan tijd om te slapen. Perfecte dag!
Donderdag
Wederom surf-tijd! We hebben echt geluk met Jing, hij kwam ons weeral helpen zonder dat we het vroegen en we moesten hem niet betalen, en dat voor een druk gevraagde surf-instructeur zelfs tot in California en Hawai! Lucky bastards dat wij zijn!
In de namiddag hebben we gewandeld op het strand en als kleine kindjes zandkastelen gebouwd en schelpjes verzameld. 's Avonds op ons terras gezeten samen met de eigenaars en hun ongelooflijk schattige kindjes.
Vrijdag
Om 6u in de morgend al naar het strand geweest op het peddelen te oefenen. Super-vermoeiend.
Toen we terugkwamen hebben we gespeeld met de kindjes van Jing&Jasmin. Een van hun spelletjes is een touw vastmaken aan de poot van een kever en die dan laten rondvliegen. Dan hebben we ook nog een kever-gevecht gehouden, da zijn dus precies magneten als ge die ergens naartoe gooit blijven die er gewoon opplakken, was grappig!
Om 10u weer surfen! Deze keer was het nog avontuurlijker want we hadden een surfboard per persoon dus iedereen moest er een alleen vasthouden op de habal habal. Dat heeft weer voor situaties gezorgd ...
We kwamen terug om 3u en dan zijn we samen met Jasmin naar de markt gegaan want we zouden samen koken. Een van de beste maaltijden ooit hier in de Filippijnen! Eggplant salad, spring rolls, chicken curry/mango, etc.
Zaterdag
In het weekend hebben we niet meer gesurfd want er was te veel wind. We hebben eens lang uitgeslapen, deed deugd! Na de middag zijn we naar het strand gegaan en hebben daar de ganse dag gerelaxet. Raphael en Michael de 2 zoontjes en smokey de hond kwamen ons later vergezellen. Zo'n lieve kindjes. We hebben samen schelpjes gezocht , burchten gebouwd enal ...
's Avonds toen het donker was zijn we terug naar het strand gegaan, het was prachtig er waren superveel sterren aan de hemel.
Zondag
In de morgend naar cloud 9 gegaan, om de professionals aan het werk te zien. Nice!
In de middag weer naar het strand met Raphael en Michael en het buurjongetje. Dan terug naar onze cottage waar we een seashell-war hebben gehouden en samen met de kindjes kettingen hebben gemaakt van schelpjes. Weer met Jasmin naar de markt gegaan want het was ons afscheidsdiner. Jing had supperlekkere pompoensoep gemaakt en voor de volgende dag op de bus coconut-candy. Tot 's avonds laat nog gebabbeld en plannen gemaakt om terug te gaan. Want terug gaan , dat staat vast!

Deze zaterdag vertrek in met Felice naar Palawan en tegen dat ik terugkom is het nog maar 19 dagen en het zit er op!


Veel liefs uit de Filippijnen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten