maandag 2 januari 2012

HAPPY NEW YEAR

GELUKKIG NIEUWJAAR BELGIË!


Ik hoop dat jullie allemaal uitzonderlijk plezante 'feesten' hebben gehad :D.
Met de eindejaarsperiode in het vooruitzicht heb ik mij van mijn beste kant laten zien en 'charity work' gedaan!
3 weken geleden of zo ben ik samen met mijn familie en een paar vrienden van mijn zus naar een barangay in de bergen gegaan. Daar hebben we spelletjes gespeeld, cadeautjes en eten uitgedeeld aan ongeveer 300kinderen.
Het was superschattig om te doen!
De weg er naartoe was weer uitzonderlijk mooi, zo ver als je kon kijken rijstvelden, palmbomen, ...
We hebben ons charity work in een soort van kerk gedaan daar, die net op het randje van de afgrond staat. Als ge dan opzij kijkt hebt ge uitzicht over een diep dal, verder dan weer bergen, MOOI MOOI MOOI!


Dan kerstavond. We hebben niet echt uitbundig gevierd omdat mijn familie er niet echt zin in had nadat mijn papa Chito gestorven was. Elif (Turkije) is naar ons gekomen. Rond 10u is mijn familie naar de kerk gegaan, ik moest niet mee omdat Elif hier was. Hahaa, chanceke!:) Om 12u wordt er dan heel uitbundig gegeten om de verjaardag van Jezus te vieren! Speciaal voor mij was er een mega chocoladecake dus ik was content :). Heel den tijd kwamen er dan vrienden en -weet ik veel wat- binnen en buiten, ze eten een beetje, drinken een beetje, dan verdwijnen ze weer. Allez, tis altijd wel ne NEST hier :D, maar ne gezellige nest!
De ganse avond was er ook vuurwerk, een soort van 'spetters' (ik kan het niet uitleggen ...) en ook zelfgemaakte bommekes, wat dus ongelooflijk luid en verschietachtig is!
Ajaa, hier in de Filippijnen hebben ze ook de traditie om voor kerstmis 'novena' te doen. Dat betekend dus dat ze gedurende 9 dagen om 4u 's nachts naar de kerk gaan. De eerste dag maakte ze mij wakker om mee te gaan, maar dat is toch niet direct gelukt ... Zo zot krijgen ze mij toch net niet ze :)
Kerstdag zelf hebben we het grootste deel van de dag doorgebracht op het kerkhof, samen met de rest van de familie.


Den 28e denk ik zijn Ilen (Zwitserland) en Shota (Japan) uit Cagayan De Oro toegekomen in Gensan. Door de overstromingen daar enkele weken geleden zijn ze hun hele huis en bijna al hun bezittingen, kleren kwijt geraakt. Ze zullen in Gensan verblijven tot de situatie wat verbeterd is ... Die dag hebben we dus een uitstap met AFS gemaakt. We zijn 's morgends naar het strand geweest (Jaja in december!). We verbleven daar op het domein van familie van de president van ons AFS-chapter. Was ik toch efkes jaloers ze! Hadden die daar een supermooi, groot, wit beachhouse, ook een stukske privé-strand en in den omtrek NiKS! Ik weet al hoe mijn vakantiehuis er later uit moet zien :D! Na het middageten zijn we naar een schooltje in het centrum geweest daar hebben we weer cadeautjes en eten uitgedeeld. Daarna terug naar het strand. Nog wat zwemmen, wandelen op het strand, verse kokosnoot eten ...
P A R A D I J S !
De volgende dag zijn dan nog 3 andere studenten uit CDO gearriveerd, waarbij Stefanie uit België. Kon ik mijn Nederlands nog nekeer oefenen ze. Ik praat echt belachlijk! Het is meer een mix Engels-Nederlands, ik irriteer mezelf!


Dan oudjaar. Elif is weer hier komen vieren, want haar gastouders zeiden 'we vinden het geen leuk feest, dus we vieren niet'. Alleja, toffe mensen! Iets voor 12u begint iedereen hier al vurwerk af te steken, wederom die spetters die ik niet kan uitleggen en de zelfgemaakte verschietachtige bommen.
Maar dan nu , het leukste gedeelte: de geloven!
Voor het nieuwe jaar moet ge u haar knippen omdat met u haar ook het ongeluk weggaat. Voor 12u moet ge ook een bad nemen zodat ge proper het nieuwe jaar in gaat en ge moet ook gelukkig zijn want als ge ongelukkig zijt zal dat voor de rest van het jaar zo zijn! Op oudjaar moeten er 12 soorten fruit op tafel staan, geen kat weet waarom :). En aan u voordeur moet ge druiven hangen, want een druif is een ronde vorm, en dat betekend geluk. Iets voor 12 u worden de deuren van de kasten open gezet om geluk binnen te laten. Iedereen komt op straat dan en maakt superveel lawaai: claxoneren met den auto, pannen tegen elkaar slaan ... , dan begonnen ze hier ook ineens als zotten te springen want dan zoude groeien (dat kunnen de Filippijntjes wel gebruiken natuurlijk), als iedereen terug binnen komt van op straat gooien de ouders centjes en ronde snoepjes, want rond staat dus voor goed geluk. Daarom ook dat de meesten polkadots dragen om oudjaar en/of nieuwjaarsdag.
Om 12u dan opnieuw uitgebreid eten. Voor de rest van de avond heb ik me dan bezig gehouden met tequilla te nuttigen en onze huishoudsters zat te voeren :)


Vanavond heb ik een feestje met de andere AFS'ers :D. Maar daarvoor moet ik nog naar het ziekenhuis want mijn zus moet een kleine operatie ondergaan en ze is een beetje bang natuurlijk en mijn mama is heel bang van ziekenhuizen na wat er met mijn papa is gebeurd dus ik moet wat mental support geven :D


Geniet van het nieuwe jaar!
en ik zie je in 2012 terug, willen of niet!

Veeeeele groetjes uit de Filippijnen, Loulou ♥

Geen opmerkingen:

Een reactie posten